להיות עסק קטן בישראל, זו משימה לא פשוטה. החל מהמיסים הרבים, הבירוקרטיה וכלה במתחרים הגדולים. אך אם בכל זאת, ולמרות כל הקשיים החלטתם לפתוח עסק, אחד מהמרכיבים ש"יעלו אותו על הגל" הם שיווק ופרסום של העסק הן באופליין והן באונליין. חוץ מאלו, כמובן שתצטרכו גם אסטרטגיה מסויימת כיצד למתג, להציג ולשווק את עצמכם וכמובן, שגם אי אפשר בלי מימון כספי נאות. כל המרכיבים הללו, אולי מאוד ברורים לרבים בתיאוריה, אבל מה עושים שאתם בעלי עסק ואין לכם מושג ירוק איך לבצע את כל הדברים הללו הלכה למעשה? הנה כמה דברים שעשויים לכם לצלוח גם את האתגר הזה בדרך לעסק מוצלח.
אתם בחברה טובה- מרבית בעלי העסקים הם לא אשפי שיווק
ראשית כל, הרשו לנו להרגיע אתכם. מרבית בעלי העסקים, גם הגדולים וגם הקטנים הם לא אנשי שיווק מוצלחים במיוחד. ולכן, זה בסדר גמור שאתם לא מבינים בזה ולא מדקלמים תיאוריות שיווק בעל פה. ובכל זאת…בלי שיווק ופרסום נאות, אף אחד לא ישמע עליכם. אז איך בכל זאת מתגברים על האתגר הזה? אצל מרבית העסקים, מובא לעסק איש או אשת שיווק שעיקר ההתמחות שלהם, הם שיווק וכלי פרסום. לפרסום אונליין, לעיתים נעזרים במיקור חוץ באמצעות סוכניות דיגיטל למיניהן. גם אם העסק שלכם קטן ומוגבל בתקציב, זו אופציה שבהחלט חשוב לשקול, שכן היא צפויה להחזיר את ההשקעה ברבות הימים.
אי אפשר בלי אסטרטגיה בדבר מי אתם ומה הבידול שלכם
יחד עם מה שטענו בפסקה הקודמת, כדי לשווק ולפרסם את העסק בצורה נכונה, אין מנוס מלקבוע אסטרטגיה מסויימת שלפיה תרצו שהשיווק יתיישר. האסטרטגיה הזו לא חייבת להיות מבוססת על תיאוריות פרסומיות, אלא יותר מבוססת על כך שתדעו מה החוזקות שלכם, מה אתם מוכרים ובמה אתם שונים מאחרים, ואת כל הדברים הללו תדגישו בעת הפרסום שלכם.
כל התהליך הזה, נקרא בשפה המקצועית מיתוג והוא יכול להיות קריטי מאוד להצלחת מותגים והתפתחותם העתידית. ואם בעבר בעלי עסקים נאלצו להתמודד עם הדילמה הזו לבד ולהחליט על האסטרטגיה, הרי שהיום קיימים מרכזים לפיתוח ותמיכה בעסקים קטנים באופן מקצועי הנותנים ליווי בנושאים הללו .
אחד מהמרכזים הבולטים והגדולים ביותר מבחינת מקצועיות הוא המרכז לליווי עסקים. מדובר במרכז שהוא פרי שיתוף פעולה בין בנק הפועלים, המסלול האקדמי המכללה למינהל וארגון לה"ב (לשכת העצמאים והעסקים בישראל). במרכז זה ניתנים קורסים מסובסדים וליווי של יועצים כלכליים ועסקיים לכל בעל עסק קטן המעוניין להרשם לתוכנית, תמורת תשלום מסובסד.
שיתופי פעולה עם סטודנטים שמוזילים עלויות וגם מכניסים דם חדש לחשיבה
אחד מהמאפיינים הייחודים למרכז החדש לליווי עסקים, טמון בכך שהוא משלב אנשי מקצוע וסטודנטים בתחומים הרלוונטיים במסגרת המרכז. כך למשל, אחת לשנה נבחרים 8 עסקים קטנים שיש בהם פוטנציאל לקחת חלק, בתחרות האקתון הנעשית במכללה. במסגרת זו, מנהלי העסקים הקטנים נפגשים עם קבוצת סטודנטים המשודכת להם הכוללת סטודנטים מלימודי תקשורת, מנהל עסקים, כלכלה ותחומים נוספים. הצעירים מקבלים בריף, את תיאור הבעיה והאסטרטגיה המבוקשת, ועובדים יחד עם בעלי העסקים ומנחים שלהם מהמכללה, בדרך למתן פתרון שיווקי ופרסומי מתאים ותפור אישית לבעיה של כל אחת מהחברות המשתתפות במיזם. בסיום היום, נערכת תחרות בין כל הקבוצות ונבחר הפתרון הטוב ביותר, המזכה גם את הסטודנטים שזכו בו במלגה נכבדת למימון המשך לימודיהם.
בסיכומו של עניין, אם יש לכם עסק, אתם רוצים לפתח אותו מבחינה עסקית אך לא מוכנים לשלם מחיר גבוה מאוד עבור כך, מומלץ בהחלט לבדוק את האירוגנים והמיזמים עבור עסקים קטנים. לעיתים, אלו יוכלים לתת פתרונות לא פחות טובים, במחירים מסובסדים ואפילו עם תרומה מסויימת לקהילה ולמי שעוסקים במתן הייעוץ והקריירה העיקרית שלהם, דוגמת סטודנטים.